۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۱۳۹۳۴

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۹ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۹ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
وزیر تعاون و وزیر اقتصاد در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی الکامپ، برای بهبود فضای کسب و کار تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۹ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

ریزش ۳۵۳ واحدی شاخص بورس تهران
 
بر اساس ارقام مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه ۲۹ تیرماه با ۳۵۳ واحد ریزش به رقم ۲۴۶ هزار و ۴۳۷ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هموزن ۲۱۶ افت داشته و به رقم ۵۹ هزار و ۷۴۲ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران ۹۲۲ هزار میلیارد تومان شد.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۲.۸ میلیارد ریال اوراق و برگه حق تقدم در قالب ۳۴۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۸۹۴ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار هم وزنی ارزشی ۹۷ واحد کاهش پیدا کرده و به رقم ۶۷ هزار و ۸۹۷ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۱۴۶ واحد کاهش یافته و به رقم ۴۰ هزار و ۳۹۸ واحد رسید. شاخص آزاد شناور ۸۰۱ واحد کاهش یافته و به رقم ۲۷۴ هزار و ۸۲ واحد رسید.

شاخص بازار اول ۶۱۴ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۱۸۱ هزار و ۷۵۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس ۸۷۵ واحد کاهش یافته و به رقم ۸۴۹ هزار و ۳۳۵ واحد رسید.

امروز نماد‌های تاپیکو، پترو شیمی فناوران، بانک تجارت و نماد افق بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس داشتند و نماد‌های کگل، فملی، اخابر، بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

نماد‌های پربیننده امروز مربوط به بانک تجارت با قیمت هر سهم ۴۲۱ ریال، سایپا، ایران‌خودرو، گروه مپنا، پترو شیمی شازند، سیمان فارس و خوزستان، ماشین‌سازی اراک و سرمایه‌گذاری صدر تامین بوده‌اند.

اقبال معامله‌گران در بورس امروز به گروه صنایع بانکی، خودرویی، پترو شیمی، سیمانی و شرکت‌های تامین اجتماعی بوده است.

امروز همچنین در پایان معاملات در فرابورس ایران شاخص کل فرابورس ۶ واحد رشد کرده و به رقم ۳۲۱۳ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به ۱۷۶ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۱.۶ میلیارد برگه بهادار و حق تقدم در قالب ۱۹۸ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۹۴ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورس مربوط به بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، پترو شیمی زاگرس، صنایع کاغذ پارس، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، توسعه و عمران استان کرمان و مواد اولیه دارویی البرز بالک بوده است.

امروز نماد‌های میدکو، زاگرس، بپارس، دی، در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند و نماد‌های هرمز، مارون، ذوب، در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز با پیام ناظر بازار نماد وساخت شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، متوقف شد و نماد معاملاتی غگرجی مربوط به بیسکویت گرجی برای برگزاری مجمع متوقف شد.

نماد معاملاتی وتوسح مربوط به حق تقدم استفاده نشده سرمایه‌گذاری توسعه شهری توس‌گستر متوقف شد. نماد شبریز، پترو شیمی نفت تبریز و نماد خبهمن مربوط به گروه بهمن نیز متوقف شدند.

همچنین توقف نماد‌های معاملاتی سفارس، سیمان فارس و خوزستان، ونوین بانک اقتصاد نوین، وپارس بانک پارسیان، وتجارت، بانک تجارت، وسینا بانک سینا، جهت برگزاری مجمع عمومی سالانه متوقف شدند.

نماد نبروج مربوط به کارخانجات نساجی بروجرد، نماد نوری پترو شیمی نوری، نماد دپارس مربوط به پارس دارو، نماد وصندوق سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، نماد غاذر مربوط به کشت و صنعت پیاذر و نماد خساپا مربوط به تولید اتومبیل سایپا برای برگزاری مجمع سالانه با پیام ناظر متوقف شدند.

نماد‌های ستران سیمان تهران، فایرا آلومینیوم ایران، فنورد نورد و تولید قطعا فولادی، نماد شفا شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو، نماد خودرو مربوط به ایران‌خودرو و نماد کماسه تامین ماسه ریخته‌گری با پیام ناظر برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شدند.

در پیام دیگری از ناظر نماد ساراب سیمان داراب، نماد نمرینو کارخانجات ایران مرینوس، نماد کترام کاشی تکسرام، نماد تکمبا کمباین‌سازی ایران، بعد از برگزاری مجمع با پیام ناظر بازگشایی شدند.

همچنین نماد سهمرمز سیمان هرمزگان، سکرما سیمان کرمان، کچاد معدنی و صنعتی چادرملو، نیز بازگشایی شدند. نماد پترول گروه پترو شیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بازگشایی شد.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به روز کاری قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۱۲ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم با کاهش قیمت ۳ میلیون و ۸۹۴ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۱۷۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۳۷۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۵۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۳۸۹ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۴۲۵ دلار معامله می‌شود.

کاهش چشم گیر قیمت ارز موجب شده تا قیمت دلار که اول تیرماه ۱۳ هزار تومان بود در کمتر از یک ماه و طی روز جاری به مرز ۱۱ هزار تومان نزدیک شود.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتار‌های موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روز‌های گذشته به حساب می‌آید.

بنا به این گزارش صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.
___________________________

وام ساخت مسکن برای زوجین به۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافت
 
افزایش سقف فردی و زوجین تسهیلات ساخت مسکن در تهران به ترتیب تا ۱۰۰ و ۱۶۰ میلیون تومان مورد موافقت قرار گرفت.

سقف این تسهیلات در شهر تهران برای هر نفر به یک میلیارد ریال و برای زوجین به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال رسیده است.

در شهر‌های بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات انفرادی ساخت مسکن بانک ملی ایران ۸۰۰ میلیون ریال و برای زوجین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال خواهد بود.

در سایر مناطق شهری نیز سقف این تسهیلات ۶۰۰ میلیون ریال و برای زوجین یک میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

اعطای تسهیلات دوران مشارکت مدنی ساخت مسکن تا حداکثر ۸۰ درصد کل سرمایه گذاری در طرح، بدون احتساب قیمت زمین امکان پذیر است.

هیئت مدیره بانک ملی ایران مصوب کرد که با هدف حمایت و تشویق ساخت واحد‌های مسکونی کوچک و متوسط مقیاس، سقف‌های جدید فقط برای واحد‌های با زیربنای مفید حداکثر ۱۰۰ متر مربع مجاز باشد. برای واحد‌های بیش از ۱۰۰ متر مربع، سقف‌های مصرح در مصوبات قبلی برقرار خواهد بود.

همچنین قابلیت انتقال سهم الشرکه بانک در تسهیلات اعطایی ساخت مسکن به خریداران واحد‌های ساخته شده در همه بانک‌های تجاری (دولتی و خصوصی) و بانک مسکن به ازای هر واحد مسکونی در چارچوب رعایت تعادل منابع و مصارف بانک‌ها در قالب سقف‌های اعلام شده امکان پذیر است.
___________________________

کاهش مصرف برق کشور به رغم تداوم گرمای هوا
 
مصرف برق کشور که در هفته منتهی به ۲۸ تیر همواره روندی صعودی داشت، روز گذشته با کاهش مواجه و به ۴۹ هزار و ۹۹۹ مگاوات رسید. در حالی که هنوز گرمای هوا پایدار است.

میزان مصرف برق که بر اساس اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایراندر ابتدای هفته منتهی به ۲۸ تیر، ۵۵ هزار و ۴۳۲ مگاوات بود در آخرین روز به ۴۹ هزار و ۹۹۹ مگاوات کاهش یافت و به این ترتیب کاهش ۵ هزار و ۴۳۲ مگاواتی را رقم زد.

این کاهش مصرف در حالی صورت گرفت که میزان مصرف در مدت مشابه پارسال ۵۴ هزار و ۶ مگاوات بوده است و بدین ترتیب این میزان کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال ۴ هزار و ۷ مگاوات است.

کل مبادلات برق در روز گذشته یک هزار و ۴۲۹ مگاوات بود که از این میزان هزار و ۳۳۳ مگاوات صادرات و ۹۹ مگاوات سهم واردات بوده است.

سهم مصرف صنایع نیز ۴ هزار و ۶۶ مگاوات گزارش شده است. ذخیره نیروگاه‌ها نیز ۲ هزار و ۵۱۲ مگاوات گزارش شده است.
___________________________

همکاری وزارت تعاون با وزارت اقتصاد برای بهبود فضای کسب و کار

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون در مراسم امضای تفاهم نامه «تبادل داده و اطلاعات» با فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در محل نمایشگاه بین المللی الکامپ، گفت: با تبادل اطلاعات با وزارت امور اقتصادی و دارایی، به بهبود فضای کسب و کار کمک می‌کنیم

وی افزود: مطابق این تفاهم‌نامه، قرار است تبادل اطلاعات بین سازمان مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی کشور صورت بگیرد که در صورت تبادل اطلاعات، شرایط بسیار بهتری برای فعالان اقتصادی فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی، ​ ۴۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب در کشور دارد که بیمه پرداخت می‌کنند، اضافه کرد: در زمینه حسابرسی به سیستم مالیاتی کشور و هم مبالغی که به عنوان حق بیمه پرداخت می‌شود، نیازمند نظام هوشمند هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امیدواریم تا اواخر مهر، ​ تبادل اطلاعات خوبی با سازمان مالیاتی کشور داشته باشیم که استفاده از اطلاعات دستگاه‌ها به طور مشترک، به ویژه برای فعالان اقتصادی در راستای بهبود فضای کسب و کار و کاهش هزینه‌های مبادله، خدمات بهتری به مردم ارائه خواهد داد.

همچنین در این مراسم فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه این تفاهم‌نامه در راستای شکل‌گیری نظام الکترونیکی در نظام مالیاتی کشور است، گفت: برای افزایش درآمد مالیاتی هم باید پایه‌های مالیاتی کشور را افزایش داده و هم فرار مالیاتی را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید از اقتصاد مقاوم به سمت و سوی اقتصاد هوشمند رفت، تصریح کرد: باید در بحث اقتصاد هوشمند به نظام بیمه‌ای، مالیات و بازار سرمایه دیجیتال و هوشمند دست یابیم و برای ما راضی کننده نیست که کسب مجوز برای فعالیت اقتصادی طولانی و زمان بر باشد، اما برای تحقق آن همکاری دستگاه‌های ذیربط لازم است.

وی با اشاره به همکاری‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این وزارتخانه با آمادگی کامل پای کار آمد و در این زمینه همکاری‌های خوبی داشته‌اند.

امضای ­تفاهم نامه وزرای تعاون و اقتصاد

وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی الکامپ، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

محمد شریعتمداری و فرهاد دژپسند به منظور گسترش همکاری‌های مشترک و در راستای بهبود سیاستگذاری برنامه ریزی در زمینه تبادل داده و اطلاعات، ​ تفاهم نامه امضا کردند.

این تفاهم نامه بر تبادل داده و اطلاعات در زمینه شناسایی بهتر اقشار کم درآمد، امور بیمه‌ای و حمایتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و بیمه ای، تکمیل پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی و هدفمند سازی یارانه‌های نقدی و غیر نقدی تاکید دارد.

بر اساس مفاد این تفاهم نامه، کمیته همکاری تبادل داده تشکیل خواهد شد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات